CSN - förstör ditt liv?

Mamma ringde för ett tag sen och gjorde mig påmind om mina CSN-problem och dylikt. Hon vill hjälpa för att hon vet att jag har det jobbigt. Men med tanke på att jag är 20 år gammal vill jag ta tag i vissa problem själv och med tanke på att jag själv sitter inne med all information jag kan ha om problemet så känns det dessutom bäst att göra så. Det finns inte mycket mer man kan göra än att vänta vad jag har förstått.  Det betyder inte att jag inte är tacksam för att hon hjälper mig. För det är jag till 1000.

I min desperation att försöka förklara det här för mamma börjar jag givetvis lipa och blir påmind om hur förbannat jobbigt detta egentligen är. Mitt liv går i spillror på grund av att vårt samhälle är uppbyggt på att man ska och MÅSTE ha pengar. Jag kan inte betala Erik någon hyra eller så, jag kan inte handla mat till vårt hem, jag kan inte ge honom några presenter, och inte mig själv heller för den delen, jag kan inte betala mina räkningar som innefattar böcker från skolan vilket betyder att jag inte kan beställa nya böcker och alltså påbörja nya kurser, jag kan inte fokusera hundra procent på mina studier vilket gör att de blir lidande.
Och detta gör att jag hamnar i en otroligt ond cirkel som bara går neråt och neråt och neråt.
Jag vill inte att pengar ska styra mitt välmående, men det gör det när man inte har några.

Med pengar hade jag kunnat slappna av (hur sjukt är inte det?), jag hade kunnat fokusera på skolan och leverera bra resultat, jag hade kunnat betala min prins för att jag får bo här hos honom, jag hade kunnat fylla vårt kylskåp och skafferi med goda saker och jag hade kunnat skämma bort honom med presenter av anledningen att han är så himla skitbra. Jag hade dessutom kunnat ge mig själv en present för att jag är duktig i skolan.
Men nu är jag inte duktig. Min psykiska hälsa fixar inte det. Just nu.

Så jag får vänta...


Vårt samhälles uppbyggnad ger oss många möjligheter och mycket gott,
men just nu vill jag bara ge fingret åt Babylon ett tag.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Nog alltid är det sjukt hur man kan vara så beroende av pengar. Det är tufft, speciellt när man pluggar, sitter själv med lån från CSN som jag måste betala, vilket jag inte kan eftersom jag är arbetslös.

Det är inte lätt. men man får försöka se framåt, att det blir bättre sen<3

2011-02-02 @ 15:57:40
URL: http://sandramarschall.blogg.se/
Postat av: Esmeralda♥

Hejsan! just nu håller en frågestund på min blogg.

Ställ gärna en/flera frågor!! Jag svarar på allt:D

Länk till frågestunden:

http://esmeraldaaa.blogg.se/2011/february/fragestund.html#comment



Fin blogg förresten



Ha det bäst!!:D

2011-02-02 @ 17:16:15
URL: http://esmeraldaaa.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag blir glad över att jag iallafall kunde göra dig lite gladare, det är inte alltid man lyckas men jag tycker att det kan vara värt ett försök. Och jag känner igen mig, så jag känner med dig, och hoppas verkligen att det blir bättre för dig snart.

Men som sagt, det brukar alltid bli det.

När man är på botten så finns det ingen annan väg än uppåt :)<3

2011-02-02 @ 17:58:13
URL: http://sandramarschall.blogg.se/
Postat av: Siri - En personlig blogg om mode och stil.

Nej men gud va jobbigt! Din stackare! Jag hoppas det löser sig för dig! (blev många !!!)

sv: Ta inte åt dig av dumma kommentarer och kom ihåg att du är grym! :D

2011-02-02 @ 18:14:39
URL: http://siribeckman.se
Postat av: Danila

fin blogg :)

2011-02-02 @ 19:58:17
URL: http://danila.blogg.se/
Postat av: Aline

haha jaa jag har kallat folk stjärt fjärt idag :D haha. Det är klart att jag kan, jag skriver ett inlägg om hela utbildningen så fort jag har gjort klart naglarna haha. Vad gullig du är!

Blev lite ledsen när jag läste inlägget,spec om att du inte ens kan köpa presenter till dig själv. det är så jobbigt att allt kretsar runt pengar. Jag skulle vilja skicka en liten goodiebag till dig om det är ok! jag har själv varit i samma sits som dig och jag förstår hur du mår. Om du skulle vilja så skicka din adress till min mail :) kram

2011-02-02 @ 20:39:36
URL: http://alinescloset.blogg.se/
Postat av: Aline

Jag har skrivit ett litet inlägg nu, säg bara till om det är något du undrar över :)

2011-02-02 @ 23:00:30
URL: http://alinescloset.blogg.se/
Postat av: Johanna Finland-Sverige-Norge

Jobbigt det där. Vet ej vilken knipa du är i pga att jag ej vet vad som skett. Är du ej beviljad mer lån eller är det något annat som strular :-/.



Lån är struligt. Blir lite sur på Sverige med tanke på skatten. T.ex. i Finland får man 4500 SEK bara i STÖD och resten får man låna. I Sverig får man 2500 i stöd. Lite skillnad med tanke på att man dessutom skattar mindre i Finland.



Men något man uppskattar med Sverige är att studierna ej kostar. I Norge kostar utbildningar ca 30-40 000 per termin. Helt sjukt!

2011-02-03 @ 10:47:16
URL: http://passionforpoison.blogg.se/
Postat av: Johanna Finland-Sverige-Norge

Då förstår jag, duktigt att du ej tar lån! Det är inte många som klarar sig utan att ta det. Men det är klart att man ska pröva om man fixar det :-).



Vad hemskt! Men du måste väl få pengarna i efterhand. Vet att CSN är struliga. Jag får även jag bidrag även om jag studerar på distans och bor i Norge. Men jisses vilket strul det var! Jag är finsk medborgare så visste ej om jag skulle beviljas och försökte få fram det i förväg. Men fick INGET konkret svar. Så jag har bråkat nog med CSN for now ;-).



Tusen tack! Det är min stora passion men just nu ligger mitt intresse på paus. Har en hemsk förkylning som inte vill ge sig. Usch!

2011-02-03 @ 11:05:43
URL: http://passionforpoison.blogg.se/
Postat av: deniz

dom är inte riktigt kloka. förstår precis vad du menar, hemskt egentligen.

2011-02-03 @ 11:14:09
URL: http://denizbe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0